De 5 meest gemaakte fouten bij burn-out begeleiding

In de coaching en trainingen die ik geef komt altijd de vraag: “maar wat mag ik nu wel en wat mag ik nu niet verwachten van iemand met een burn-out?” Je wilt niet te veel pushen maar eeuwig afwachten en te langzaam is ook niet goed. De juiste balans vinden tussen rust en actie is juist de uitdaging waar ook de medewerker voor staat. 

Ik zie 5 veelgemaakte fouten als het gaat om het begeleiden van mensen met een burn-out:

1)    Het ligt aan de privé situatie, je moet ook niet zoveel hooi op je vork nemen.

Vaak vinden wij het als organisatie heel er lastig om ons aandeel te pakken in een burn-out, want jeetje straks hebben we iets verkeerd gedaan. Leidinggevende en HR-managers voelen zich comfortabeler bij het idee dat het volledig aan de privé situatie ligt, dan ligt het immers buiten jou en hoef jij er niets aan te veranderen. Een burn-out is altijd het gevolg van te veel, op welk vlak dan ook en altijd meer dan 1 vlak. Durf dus te kijken naar je eigen aandeel als organisatie en zie dit als leermoment om te groeien. 

2)    Aannames doen

Door de drukte van de dag doen we stiekem veel aannames. Zo zegt een medewerker bijvoorbeeld weer toe te zijn aan het drinken van een kop koffie en komen leidinggevende al aan met een opbouwschema van de re-integratie. Stel een vraag en laat aannames thuis. Vraag door als iemand een stap wil zetten of als iemand een stap niet durft te zetten. Durf nieuwsgierig te zijn naar de echte reden i.p.v. het sociaal wenselijk antwoord. Want hoe meer jij de medewerker echt begrijpt hoe meer je kunt aansluiten met de juiste begeleiding.  

3)    Te snel loslaten en denken dat iemand het wel zelf kan

“Ach het is maar een kop koffie” of “ze is nu toch al op 50%, ze weet hoe het werkt”. Wat voor ons vanzelfsprekend en dagelijkse kost is, kan voor iemand met een burn-out voelen als de Mount Everest. Een simpel kopje koffie nadat je weken niet op kantoor bent geweest en je al je collega’s weer gaat zien is niet even tussendoor. Laat een medewerker dus niet wachten bij de balie maar zorg dat jij als eerste bent om hem/haar op te vangen. Een mail sturen is de eerste keer geen picknick dus moedig aan en maak concreet. En als iemand 50% hersteld is, dan is iemand ook nog 50% ziek. Loop het hele proces dus naast iemand en het liefst ook de eerste tijd nadat iemand is hersteld. 

4)    Pushen

Er is altijd een spanningsvel tussen te langzaam en te snel voor beide partijen. De organisatie kost het verzuim veel geld en ze willen zo snel mogelijk vitale medewerkers, maar vooral ook duurzaam inzetbare medewerkers en niet een medewerkers die na 3 maanden weer omvalt. En een medewerker wil graag gezond en energiek zijn, maar is vaak zo bang om weer terug te vallen en wil zich nooit meer zo voelen. De spagaat tussen inspanning en ontspanning. Pushen om iemand harder te laten gaan dan zijn/haar angst aan kan is de valkuil, niet de snelheid zelf. Medewerkers zijn 9 van de 10 keer super angstig: “zo naar wil ik mij nooit meer voelen!” En zij denken dat als zij weer aan het werk gaan dit gevoel weer terugkomt. Het ontbreekt ze aan vertrouwen in zichzelf. Wat jij als leidinggevende kan doen is dit vertrouwen in hen hebben als zij het zelf even niet hebben. Moedig aan, loop mee, complimenteer, benoem wat er goed gaat zodat de onveiligheid afneemt en het vertrouwen groeit.

5)    Geen begeleiding zoeken

Zoals ik al aangaf is er altijd een te veel aan iets waardoor iemand omvalt. Een te veel aan verwachtingen waar hij/zij aan denkt te moeten voldoen, te onzeker, te perfectionistisch, te gespannen, te gestrest. Dit te veel lost zich niet vanzelf op door rust te nemen. Rust zorg voor opladen, maar zodra iemand weer in de bewoonde wereld komt gaan al die overtuigingen en patronen weer in werking. Om dit echt duurzaam te doorbreken is goede begeleiding nodig: waarom doe je wat je doet en waarom denk je wat je denkt? Want door je patronen anders te programmeren ga je duurzaam herstellen en ziet de bedrijfsarts je niet meer terug. Investeer in goede begeleiding voor duurzaam herstel.

Wil jij een keer een digitale kop koffie drinken en kijken wat ik voor jou kan betekenen? Stuur mij dan even een mailtje en dan neem ik contact met je op. 

Liefs Irene 

Scroll naar boven